Studentské projekty v rámci Dnů za školou
Dny za školou 2012 - fyzika
Poslední týden školního roku 2011/12 ožila fyzikální laboratoř nevídaným způsobem. Půl tuctu našich studentů si vybralo strávit Dny za školou společně s novou výbavou laboratoře. Za tři dny provedli více jak dvě desítky měření, při kterých využily jak teoretické znalosti z hodin fyziky, tak praktické znalosti, které v průběhu akce získali. Celá akce byla součástí projektu eVIM, který naše škola letos realizuje. A zde přinášíme některé ohlasy našich studentů:
Nejvíce se mi líbilo využití velkého množství nových měřících přístrojů, se kterými jsme mohli pracovat volněji, než v běžných hodinách laboratorních cvičení. Stále byl ovšem nezbytný určitý výstup, takže povinnosti úplně neodpadly.Pokud se bude akce opakovat, tak bych ji rád prodloužil na celý týden a ještě bych provedl jednu příjemnou, ale značně utopickou změnu, proplácel bych studentům čas, který zde stráví.
Dny za školou ve fyzikálních laborkách se mi moc líbily, protože jsem se dozvěděl spoustu nových informací a vyzkoušel jsem si mnoho pokusů.
Jediné co mi na tomto projektu chybělo bylo více vrstevníků. Myslím si, že jsme pracovali týmově a zanechali za sebou pořádný kopec dobře odvedené práce. Měl bych akorát malou inovaci a to rozdělit účstníky do neměnných skupin a naplánovat jim celý průběh projektu což nebylo vždy pravidlem.
Dny za školou se mi líbily, protože to tu bylo takové volné a každý si mohl dělat co chtěl. Povinné bylo udělat jen jeden až dva pokusy. Na laboratorních pracích v rámci dnů za školou jsem nezaznamenal žádný negativní prvek. Toto příjemné, leč předpověditelné překvapení mě přesvědčilo o tom, že jsem si vybral správně. Dařilo se mi zastávat post správce počítačové sítě v laboratoři fyziky. Tato skutečnost mi dávala větší odhodlání k tomu, abych se při pokusech ještě více snažil a dosáhl lepších výsledků. Díky precizní přípravě z hodin fyziky v tomto školním roce jsem se nepotkal se žádným závažnějším problémem, či nezdarem. Díky svému zanícení pro pokusy z fyziky jsem raději volil několikanásobná řešení. abych si veškeré postupy osvojil a nabyl v nich náležité praxe. Tím pádem bych si své postupy rád zachoval a udržel Věřím, že jsou na velice slušné úrovni.
Co se mi líbilo na fyzikálních dnech za školou?Líbily se mi experimenty, které jsme tu dělali. Byly velmi zajímavé. Dokonce jsem jeden natočil jako film (to bylo měření závislosti teploty vody na době zahřívání). Nemám žádné výhrady.Co se mi podařilo?Experimenty se mi dobře dařily, ale měření třecí síly trvalo dosti dlouho.Co se mi nedařilo?Moc mi nešlo popisovat graf z měření síly a upravovat značky v grafu.Co bych dělal stejně?Experimenty jsou zajímavé a chtěl bych je dělat tak, jak jsme je dělali.Co bych dělal jinak?Měl bych rychleji dělat srozumitelnou legendu grafu.
Nejvíce se mi zde líbil stroj Force plate, protože se na něm dalo zkusit opravdu hodně věcí týkajících se síly a výkonu. Dále to pak byly asi pokusy s dalším novým vybavením, například laserový měřič teploty, které bylo opravdu zajímavé. Zde se mi nějak moc nelíbilo asi nic, protože to bylo většinou zajímavé a poučné například u používání nových programů a přístrojů.Dařily se mi hlavně pokusy s kalorimetrickou rovnicí, u kterých jsme zahřívali vodu a pokusy s pužíváním programu Logger Pro, které se týkaly teploty a síly.Bohužel se mi zde nedařilo porazit pana profesora, když jsme se přetlačovali za pomocí desky Force plate, což bylo opravdu zajímavé.Stejně bych dělal asi všechny věci, protože jsme podle mě dělali všechno správným způsobem, i když pro mě občas nesrozumitelným.
Líbilo se mi, když mi byla ponechána naprostá individualita v užívání čidel.Výhrady mám vůči nefunkčnosti některých funkcí na některých počítačích.Jsem rád že se mi dařilo jednoduše pracovat s programem.Nedařilo se mi vždy napoprvé vychytat rozsahy a intervaly sběrů dat.Stejně bych si počínal při sestavování aparatur, tyto postupy se mi již v praxi osvědčili.Jinak bych si počínal při nastavování intervalů sběrů dat, špatné nastavení intervalu, nebo doby sběru může velice negativně ovlivnit vzhled výsledného grafu a pokus se musí celý opakovat.