Projekt očima studentů
Fyzika mne překvapila
V rámci Dnů za školou, které se každoročně na konci školního roku pořádají na naší škole, jsem se vloni přihlásil na cvičení z fyziky. Nikoli proto, že by mě fyzika nějak bavila, ale proto, že jsem si chtěl šplhnout a dostat lepší známku. Zpočátku jsem si myslel, že si cvičení jen tak odbudu. První den jsem se dostavil do laboratoře fyziky, kde cvičení mělo probíhat. Při úvodních slovech jsem zbystřil pozornost, neboť jsem se dozvěděl, že budeme pracovat s novými čidly, která budila zvědavost. Byla zcela nová a plně digitální. Pozdější práce s nimi nebyla nijak složitá, neboť tato digitální zařízení pracují takřka sama a jsou plně skloubena s programem Logger pro který sbírá data a vrací výsledky.
Práce s čidly se dělila na dvě části: manuální část, kdy je nutno daný experiment uvést do chodu mě bavila víc. S novými pomůckami bylo dáno pokusům tvůrčí prostředí a mnoho možností, jak je provádět.
Část druhou představovala úprava a shrnutí sebraných dat. Tato část byla v minulosti dost nudná, neboť jsme museli vše počítat sami a následně pak rýsovat grafy či vyvozovat závěry. Program Logger pro však vše vypočítá sám a výsledky pak zobrazuje ve formátu, který se dá použít pro elektronické zpracování protokolu.
Byl jsem mile překvapen. Fyzika mě nikdy moc nebavila a ani mi moc nešla, ale tyto nové pomůcky ji dělají zábavnější a snazší. Věřím, že u ostatních předmětů je to podobné. Myslím si, že je dobře, když se studenti učí pracovat s elektronikou, protože tak nabudou zkušenosti, které budou moci uplatnit například při vysokoškolském studiu, kde jsou takové vymoženosti běžné. Z méně oblíbených předmětů se tak stávají předměty zajímavé. Podle své vlastní zkušenosti tak mohu říci, že podnětná a zábavnější výuka dokáže naučit mnohem více, než jen nudná měření a složité počty.
Martin Bryś, 6.G.