NEPOZNANÝ GDAŇSK KONEČNĚ POZNANÝM

Dne 22. 6. 2024 jsme se my, žáci ze tříd 2. G, 5. G, 1. P, 2. P, 2. S, 6. G, společně s našimi profesorkami A. Kellerovou a L. Sakalovou rozhodli navštívit Gdaňsk, jedno z největších a nejstarších měst Polska. Asi můžu za všechny říci, že právě Gdaňsk byl pro nás neskutečným a nepopsatelným zážitkem, který nás příjemně překvapil.

Náš první den byl takzvaně “cestovací”, počínaje letem ve velice brzkých ranních hodinách a poté cesta vlakem a tramvají. Bylo to náročné, počasí si s námi hrálo a lilo, jako by provázky spustil. Do hotelu jsme dorazili strhaní a zmoklí jako slepice. Byli jsme ubytovaní v nádherném hotelu Dom & House - Old Town Waterlane, který nabízel luxusní a útulné apartmány a vířivku s bazénem, které nám sloužily jako každodenní oddych a relaxace. Odpoledne bylo věnované prozkoumání centra, ubytování na pokojích, objevování polské kuchyně, respektive porovnávání českých a polských fastfoodů, a narušování klidu v hotelu kvůli výbuchům emocí při sledování zápasu Česko vs Gruzie.

Ani druhý den jsme neodhodili naše paraple a vydali jsme se do vyhlášeného Muzea druhé světové války. Celé prozkoumání nám trvalo pár hodin a ukázalo krutou realitu, když se někdo z historie nepoučí. Následovala návštěva Národního námořního muzea a Evropského centra Solidarity a popřípadě vedlejší knihovny pouze pro odvážlivce znalé polského jazyka.

Další den ráno jsme ze stanoviště lodí pluli přibližně tři čtvrtě hodiny na poloostrov Westerplatte, kde proběhla úvodní bitva 2. sv. v. Po cestě k Památníku obránců pobřeží jsme se zastavili na tržišti a prošli se po krásné stezce podél Baltského moře. Odpoledne se nám po moři zastesklo, a tak jsme tramvají vyrazili na pláž Stogi u Gdaňského zálivu, která nám poskytla pohled na Baltské moře z jiné strany. Pouze “nebojsové” okusili vodu v moři při silně foukajícím studeném větru.

Náš poslední výletní den začal cestou vlakem do Gdyně, kde si jedna skupina prohlédla torpédoborec Blyskawica, což je muzejní loď, která je součástí Muzea vojenského námořnictva. Druhá skupina zašla do Mořského akvária Gdynia. Poté jsme se přesunuli do lázeňského města Sopoty. Prošli jsme městečkem na pláž a procházeli se po nejdelším dřevěném molu v Evropě. Tento den bylo pro nás nejslunnější, bylo nejméně 30 ℃ ve stínu, a tak jsme z Polska odjížděli červení jako raci.

Naše očekávání před výjezdem nebyla moc velká. Gdaňsk nám ale ukázal, co všechno může některé město skrývat. “Vizáž” tohoto města je přenádherná. Historické stavby dýchají starobylou atmosférou a hrají všemi barvami. Ulice jsou nabité energií, hudba je slyšet na každém kroku a každé zákoutí doprovází vůně typických zapékanek.

Je důležité občas vyrazit ven, prozkoumávat svět a užívat si společných chvil i mimo školní lavice. Gdaňsk nám ukázal svou krásu a jedinečnost a my jsme si odvezli kousek jeho kouzla zpět domů.